[A83] Vragen en andere dingen die ik niet snap!

[Prev][Next][Index][Thread]

[A83] Vragen en andere dingen die ik niet snap!

Ok op het advies van Tijl stel ik nu in het Nederlands(ook om dat ik zo mijn
moeilijkheden in het Engels moeilijk onder woorden kan brengen) een aantal
vragen, antwoord graag in het Nederlands :).
Ok mijn eerste vraag is over het geheugen en HL.

Memorylocations
Hoe moet ik eigenlijk het geheugen zien?
Is het een lange rij met allemaal 1 en 0'tjes? Zoals dit:
10010100010011100100101
Ik dacht altijd ongeveer dat het zo moest zijn, en dat bijv. elk stukje een
memory loaction heeft zoals dit;
$822h            $983h
10010100010011100100101
Je kan namelijk ook een bijvoorbeeld een hele lange rij bits in de
grpahbuffer opslaan, bijv. tilemaps.

(HL) en HL.
Als je bijv(terugblikkend naar mijn memorylocations) doet;
ld (HL), $822h
en daarna _disphl, je een getal zou krijgen dat dezelfde waarde heeft als
10010100(de eerste 8 bits in de rij). Ik zou trouwens niet weten waarvoor je
iets in (HL) zou willen laden.
Dat was (HL), nu HL. Als ik het goed heb kan je labels in HL opslaan(of
pushen?)
Bijvoorbeeld:
ld HL, Tilemap
tot er een nieuwe label begint komt. Als je nu bijvoorbeeld alle bits in die
tilemap een bit opzij zou willen schuiven hoe zou je dit dan willen
bereiken? Ik neem aan dat je na:
ld HL, Tilemap
bijv dit:
srl HL(ofzoiets)
zou kunnen doen. Maar dan heb je alleen maar de eerste2 bytes geshift, moet
je Hl gewoon elke keer opschuiven naar een nieuw stukje van the graphbuffer?
Ook nog een vraagje over het "inc" - statement. Als je bijv.
inc HL doet, tel je dan 1 bij de waarde van HL op, of schuif je Hl een
plekje op in het memory?

Dat waren mijn vragen voorlopig!
Maarten